Vi skal have mere rettidig omhu i dansk turisme

Det må jeg blot endnu en gang konstatere efter at have været MENIG turist i den danske turisthøjsæson.

Der har været fine oplevelser, og der har været mindre fine oplevelser. Her er blot fire små eksempler på sidstnævnte.

Billetkøbet skal bare spille

En mindre god oplevelse var i en mindre attraktion, hvor billetkøbet var påfaldende langsomt, da den frivillige medarbejder (kunne se titlen på hans skilt) ikke havde flair for kundebetjening eller ganske enkelt ikke var oplært. Langsomhed, ingen velkomst i blikket og ingen inspirationstale om, hvad vi skulle se og glæde os til her os dem.

Attraktionen kom med det samme bagud på point på dette vitale kundetouchpoint – ærgerligt. Frivillige er en ufattelig vigtig ressource på mange museer og formidlingsattraktioner – men de skal også oplæres i værtsskab lige som det faste personale. Har man chancen for kundekontakt, så skal man dygtiggøre sig i at betjene dem.

En guide skal give meget af sin person og entusiasme

En anden knap så god oplevelse var på en guidet tur, hvor jeg tog mig i at tænke, hvad er det egentlig, jeg har købt her? – Salgsmateriale (en plakat), og hvad jeg egentlig oplevede, passede ikke helt til hinanden, og formidleren kunne godt have været oplært i en ekstra dimension af, hvad det vil sige at PERFORME dag efter dag for turister.

Ødelæg ikke oplevelsen hvis du på nogen måde kan lade være

Der skal altså ikke køre en robotstøvsuger rundt og larme i en ellers fin udstilling på et ellers fint formidlingscenter. Gisp hvor var den irriterende og larmede, og gæsterne skulle passe på ikke at falde over den. Støvsug efter lukketid…

Kunden skal ikke finde en undskyldning for at vælge dig fra

Den sidste hmmm-det-var-altså-ikke-helt-godt-oplevelse var, da jeg tjekkede en børnevenlig stor attraktion ud, og jeg så på deres hjemmeside, at en af deres hovedaktiviteter var “LUKKET FOR I ÅR”. Virkelig? Allerede? I HØJSÆSONEN? Jamen, det er et af trækplastrene. Skal vi tage afsted alligevel, spurgte jeg mig selv. Jeg var liiiiige ved at finde noget andet at bruge min tid og penge på — men vi tog afsted.

Velankommet kunne vi konstratere – med glæde naturligvis – at aktiviteten var i gang og havde været det det meste af ugen. Hmmm. GAD vide om de IKKE havde fået gået deres hjemmeside efter inden sæsonstart? Jeg ved det ikke, men det er min fornemmelse. Det er ikke godt nok. Konkurrencen er for hård til at miste kunder på, at “salgsmaterialet” ikke er up-to-date.

Den samlede oplevelse – den tæller ufatteligt meget

Jeg er klar over, at jeg er “arbejdsskadet” qua min professionelle interesse i turismeudvikling, men dét jeg bevidst registrerer som “ups-kunne-det-ikke-have-været-gjort-lidt-bedre”, er også det nogle af turisterne både bevidst eller ubevidst registrerer som “øv”, og som trækker ned i den samlede helhedsoplevelse – af attraktionen/virksomheden, af destinationen og af Danmark som ferieland.

Lad os få korpsånd og sammen ville blive dygtigere

Lad os lægge os i selen for at få mere RETTIDIG OMHU ind i alle forretningsgange og italesætte lysten til hele tiden at blive dygtigere og mere professionelle – kun må den måde, kan vi prøve at kompensere for lidt for irriterende, dårligt sommervejr og højere prisniveau end i andre lande. Så turisterne gider komme igen og er så begejstrede, at de anbefaler Danmark til venner og familie.

Kærlig hilsen

Johanne

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *