Vær med til at skabe en bevægelse

…det var dagens kernebudskab til dimittender på Serviceøkonom-uddannelsen på UCN, hvor jeg havde æren af at holde dimissionstale som uddannelsesudvalgsformand.

Kære dimittender!

Hjerteligt tillykke med jeres uddannelse!

I er nu serviceøkonomer.

– I forstår jer på, hvordan der kan tjenes penge på service og gode oplevelser. Og det er en kompetence, der er overordentlig god brug for i dansk erhvervsliv. Herunder dansk turisme og oplevelsesbrancherne!

I ved, at Danmark er et dyrt land at besøge som turist. Det betyder også, at der er høje forventninger til det produkt, gæsten køber sig til hos os. Men vi ved desværre også, at pris og kvalitet ikke altid bonger godt ud i vores favør, når turisterne bliver spurgt om deres tilfredshed. Vi får ikke indfriet deres forventninger. Det skal vi blive bedre til, og det skal I være med til at arbejde på.

I skal være med til at skabe en bevægelse, hvor alle lægger sig i selen for, at kvaliteten løftes, så oplevelsen modsvarer kundernes forventninger, og gerne mere til.

Vores studerende kommer ud til et arbejdsliv, hvor der er tre gode råd, de skal have med sig for at få succes! Læs blogindlægget.

Vores studerende kommer ud til et arbejdsliv, hvor der er tre gode råd, de skal have med sig for at få succes! Læs blogindlægget.

Der er brug for personer som jer, der går professionelt til det at skabe gode, minderige oplevelser. Der forstår at skabe merværdi for kunden/turisten/gæsten. Hvad enten der er på en restauration, til en event, på et hotel, på et museum, i en forlystelsespark, i en butik, en iskiosk eller noget helt ottende.

I skal have blik for, hvad der betyder noget særligt lige netop for den målgruppe, I skal tjene penge på og lave servicedesign til.

Jeg vil derfor benytte lejligheden i dag til at ønske jer alt mulig held og lykke fremover med tre gode råd, som vil give jer succes som serviceøkonomer!

Det første er: Vær god til at samarbejde!

Vær god til at samarbejde med dine kolleger, så I har et godt team, der har overskud til nytænkning og forretning. Det er altafgørende. Vær god til at samarbejde med andre i branchen, så den samlede oplevelse står bedst muligt i gæstens bevidsthed. Vær god til at samarbejde med interessenter, kommune, ja alle mulige, som skal være med til at give de bedste forudsætninger for udvikling i dansk turisme.

Vær god til at samarbejde. Det betyder tillid til hinanden, at vi vil det samme mål. Det betyder planlægning, og det betyder opfølgning og løbende proces, og mange møder og telefonsamtaler, så alle ved, hvor de har hinanden, og hvad der skal til for at få tingene til at ske.

Det andet råd er: Kend din gæst godt!

Kun ved at forstå, hvad der betyder noget – også de helt små ting – kan I tilpasse jeres services og produkter, så I hele tiden kan tjene penge. Og ikke mindst gøre en forskel for jeres målgruppe. En forskel der betyder noget for dem – som skaber værdi for dem – og som gør, I kan tjene penge på dem. Og at I måske hverver dem som loyale kunder eller gode ambassadører for jer.

Hvad kan de helt små ting være? For erhvervsturisten kan det være muligheden for et varmt, veltilberedt måltid sent på aftenen på hotellet efter en lang rejse, for børnefamilien på restaurant kan det være et legerum tæt på forældrenes bord, for cykelturisten kan det være muligheden for at få sin cykel låst inde for natten, for museumsgængeren kan det være den personlige, indlevende fortælling af kustoden.

De små ting, det uventede ekstra, det der er prikken over i’et, toppen på kransekagen, det er dét, der vækker positive følelser og begejstring. Som serviceøkonomer vil I altid leve af at vække positive følelser.

Jeg håber, I går efter at få begejstrede gæster og kunder. I skal ikke nøjes med at gå efter de tilfredse. Det er kun, de begejstrede, som fungerer som egentlige ambassadører for jeres produkt eller virksomhed. Det er dem, der gider skrive på facebook, at de havde en fed oplevelse, og her skal alle andre også tage hen. Det er dem, der bruger øjnene, smilet og hele kroppen, når de skal fortælle venner og familie om, hvor skønt det var.

Det er de begejstrede, I skal have mange af.

Så kend din kunde godt, så de får en særlig god oplevelse, og bliver begejstrede!

Det tredje råd er, at I skal huske, at I selv er en del af produktet!

Når I kommer ud og har kundekontakt, så giv noget af jer selv!

Tillidsfuld fremtoning, troværdighed, vær i øjenhøjde og ‘vis du har set mig’, synes jeg er nøgleord i denne sammenhæng. Vær et godt forbillede for dine kolleger og branchen. I er en del af det samlede produkt, kunden køber sig ind på, derfor er der ikke plads til brodne kar og slinger i valsen. Der er ikke plads til stenansigter og et uinteresseret toneleje, når I interagerer med kunderne. I skal være på!

I er ambassadører for jeres by, organisationen I kommer til at arbejde for og for jeres fag! Læg jer i selen for at ville gøre en forskel, skabe positive oplevelser, og hold altid øje med, hvornår og hvordan der kan tjenes penge (det er essensen af forretningsudvikling).

Søren Kierkegaard har sagt:

Fortæl mig noget, og jeg vil glemme det, vis mig en ting, og jeg husker det måske. Giv mig en oplevelse, og jeg glemmer det aldrig

Giv mig en oplevelse, og jeg glemmer det aldrig. Jeg synes, det er så fint…

En oplevelse – noget der sætter positive følelser i gang i folks sind og hjerter. Det er det, det hele handler om. Det giver mening at gøre andre glade. Og husk så at tjene penge på det!

Hjerteligt tillykke alle sammen!

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *