To Be or Not to Be – on facebook – That’s the Question!

Jeg er fristet til at konstatere, at hvis du ikke har en profil på facebook – ja, så eksisterer du nærmest ikke. Snart heller ikke, hvis du er turismevirksomhed, attraktion, museum, eller lignende.

Et kraftigt medie

De sociale medier er KRAFTIGE medier – de giver folk mulighed for (helt ublu) at ytre og skabe meninger og give udtryk for forventninger, behov og skuffelser. Og så kan de komme med en MASSE GODE IDÉER. Især facebook er helt utrolig hertil.

Hvorfor skal vi være på facebook?

Nu begynder vi at se nogle af de helt store formaliserede organisationer som Danske Bank og SAS rykke på de sociale medier. Jesperhus Blomsterpark er et andet eksempel fra turismeerhvervet. Det Kongelige Teater har også en aktiv profil. Og det er smart – RIGTIGT SMART.

De to primære årsager for at være på facebook som kultur- eller turismevirksomhed er:

1) Jeg ønsker at skabe LOYALITET hos mine gæster, knytte dem tættere på og få dem til at give “testimonials”, der vækker potentielle gæsters nysgerrighed

2) Jeg ønsker at få (gratis) gode idéer til, hvordan jeg kan lave et BEDRE PRODUKT – jeg spørger mine venner/gæster på facebook direkte, hvad de synes (spørgeskemaer, konkurrencer etc.)

Bedre end nyhedsbreve

facebook er en måde at komme virkeligt tæt på sine kunder/gæster – også langt mere end almindelige nyhedsmails kan klare. De sociale medier er bygget på det interaktive element. Essen er: GIV NOGET AF DIG SELV, og du får opmærksomhed tilbage.

4 gode råd

 Hvis jeg skal give et par gode råd til brugen af facebook, så vil jeg sige:

1) Forstå dynamikken og mekanismerne i sociale medier inden du kaster dig ud i det

2) Hav noget på din profil, som ikke vises andre steder

3) Sørg for at opdatere – HELE tiden

4) Kobl dig op til andre sociale medier som fx twitter – det skaber mere flow på din profil

Bliv klogere

Jeg har lagt mærke til, at Midtjysk Turisme har reklameret for en kursusrække, der netop sætter fokus på, hvordan turisterhvervet kan gøre brug af fx facebook. Meget mere af det, kan jeg blot sige! Og også til kulturbrancherne.

Johanne

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *