Hvor svært kan det være?

At få en større bid af kagen og øge markedsandele i dansk turisme.

VOLDSOM svært desværre.

Her er FIRE steder, hvor skoen blandt andet trykker:

1) Ueffen turismeorganisation
Det er tydeligt, at mindre turismeorganisationer har svært ved at følge med digitalt – at være dygtige og skarpe på nettet, hvor kampen om gæstens opmærksomhed, tid og penge er blevet USANDSYNLIG HÅRD bare i de sidste tre år.

Markedføringen er for dårlig.

Det drejer sig om, at de skal have en kompetent bestyrelse og medarbejdere med de HELT RIGTIGE kompetencer, der har ambitioner om, at deres destination skal være helt i front på billedsiden, med videoer, på krydshenvisninger, på retargeting. Der er SÅ MEGET HÅNDVÆRK OG TEKNIK i at være skarp til BRANDING.

Det handler om, at turismeorganisationen skal flytte sig fra at være et venligt infocenter til et benhårdt REKLAMEBUREAU i sin tankegang! Hvis de vil overhale konkurrenterne.

(Derfor bakker jeg også varmt op om en ny efteruddannelse på UCN, der er målrettet marketingmedarbejdere fra turismeorganisationer, turistvirksomheder, kulturinstitutioner, o. lign.)

2) For lidt backing-group til de små virksomheder

Dansk turisme har en stor, dejlig broget gruppe af små og helt mikro-små virksomheder, som ikke har viden om, hvordan de kan tjene flere penge på deres gæster, og hvordan de er dygtige til markedsføring på de sociale medier m.m.

Nyt vækst-kompetenceprojektet rammer de større virksomheder, hvilket jo er fint. MEN der findes INGEN penge NOGEN steder til at lave en professionel, helhjertet indsats for de helt små firmaer.

De skal også performe bedre for at løfte kvaliteten i turistproduktet, vi kan sælge os på.

Erhvervskontorerne beskæftiger sig ikke meget med dem. De er ikke vækstvirksomheder med udsigt til at blive gazelle-virksomheder lige med det vuns. Og der er heller ikke meget fokus at hente for dem i den nye Nationale strategi for dansk turisme. Men de helt små erhvervsdrivende udgør en stor del af det samlede turistprodukt, vi møder turisten med, når de er her. Hvor er pengene til at løfte deres kompetencer – ingen steder!

Når erhvervet ikke performer, får vi ikke nok andel af væksten.

3) Kulturinstitutioner skal frem i bussen

Jeg rådgiver forskellige museer og kulturinstitutioner, som mægtig gerne vil have flere gæster. MEN:

1) De er IKKE UDDANNET i at tænke i markedsføring og attraktionsudvikling,

2) De har ikke økonomi til INVESTERING i personale eller bureauer, der kan det for dem.

3) De kan ofte ikke finde ordentlig rygstød hos deres samarbejdspartnere, som turismeorganisationen, kommunens brandingfolk eller andre.

Her er det også VIIIIRKELIGT op ad bakke med at flytte noget. Hvor er udviklingspengene og et fokus, der flytter udviklingen i den rigtige retning her?

4) Ny struktur skal vise sit værd

Og så venter vi tålmodigt. RET tålmodigt. På at den nye nationale turismestruktur med et nationalt selskab for dansk kyst- og naturturisme og diverse partnerskaber får sat godt gang i hjulene. Men det er svært. MAAAASSER af interesser på kryds og tværs, stor forskellighed hos kommunerne og 3 regioner, som også skal tages i ed.

Bare i Nordjylland er der FEM, jeg gentager FEM, forskellige aktører på et STRATEGISK-TAKTISK niveau, der – i hvert fald udadtil – ikke har fået rolle- og ansvarsfordelingen HELT skarpt sat op endnu. BRN, VisitNordjylland, Toppen af Danmark, DKNT, Vestkystpartnerskabet.

Ja, ting tager tid. MEN, det må ikke tage for lang tid. Markedet bulrer forbi os imens.

TAK SPIDS!

Kødhammeren kan godt en gang imellem blive slået lidt for hårdt ned i onsdags-kortelleterne, når frustrationerne bliver for store.

Kødhammeren er svinget kærligt, men bestemt i dette blogindlæg

Lad os holde KAMPGEJSTEN og FÆLLESSKABET oppe, så vi kan erobre flere gæster til Danmark hurtigt!

Kh.

Johanne