Sandheder i dansk turisme?

Prognoserne er nådesløse. NÅDESLØSE. David Scowsill fra WTTC slyngede den ene efter den anden foruroligende og øjenåbende powerpoint mod os sidste mandag på Turismens Vækstkonference.

Kina og BRIK-landene drøner derudaf. Vores vækstrater ligger langt under verdensgennemsnittet og vores naboer. Vi skal ikke regne med markedsudvikling, stigning i gæstetal eller noget som helst, med mindre der sker en opgradering af dansk turisme på rigtigt mange fronter! Og alle har et ansvar herfor.

Jeg har gået og spekuleret over de forskellige budskaber, jeg hørte på konferencen, som havde et fint program og fik samlet mange af nøgleaktørerne inden for dansk turisme . Nogle af budskaberne var kendt i forvejen, men blev skåret godt ud i pap – fx at Danmark IKKE har formået at sikre udvikling i markedsandele på turistområdet i flere år. (Du kan se oplægsholdernes præsentationer og video fra dagen her).

Hvad var der ellers af budskaber – der var:

1) Turismens aktører og interessenter skal i langt, LANGT højere grad finde fodslag og slå sig sammen for at opnå taletid på politiske dagsordener (Jeg har lige set en pressemeddelse, at nu laver HORESTA OG DRF Turismens Hus – et initiativ i den rigtige retning).

2) Der skal en mere fokuseret og prioriteret markedsføring til (Jan Olsen, direktør fra Visitdenmark var dejlig ærlig og talte rent ud af posen på konferencen – den har ikke været god nok).

3) Moms, afgifter og visumregler og andre barrierefremmende forhold er absolut NO-GO for turismeudvikling (Der var fx livlig snak omkring momsafløftning og grænsekontrol).

4) Nytænkning af turistprodukter er BYDENDE vigtig (lige fra kulturturisme til sommerhus-i-sommerlandet-produktet). (Bemærk der i denne uge er udmeldt en virkelig spændende pulje (ØEM/Realdania), der blandt andet vil understøtte udvikling inden for kystturisme).

5) Vi er top-dyrt at besøge – så kvaliteten og serviceniveau skal hænge sammen med prisen og forventningerne indfries!

Og så manglede jeg egentlig også sandheden om:

1) at der FORTSAT skal SIKRES og udvikles SAMMENHÆNGSKRAFT og VIDENDELING mellem de forskellige niveauer –  fra de kommunale turistkontorer til de regionale udviklingsselskaber til visitdenmark m.fl.

NØGLEN TIL UDVIKLING findes også i at øge videndeling, der går både horisontalt og vertikalt i forhold til, hvad vores (potentielle) turister ønsker, VIL BETALE FOR, hvilke kommunikationskanaler de forskellige segmenter bruger, o.s.v. o.s.v.

2) at kommunerne har et stort ansvar for at FASCILITERE sammenhæng mellem kommuneplan, lokalplaner og turismeudvikling. Der er heldigvis meget fine takter rundt omkring, hvor kommunerne ønsker at sætte fokus på denne side af turismeudviklingen – Jeg har bare inden for de seneste par måneder talt med tre kommuner og et regionalt destinationsselskab, som tænker i de planer.

Det er ikke en let opgave – det udfordrer kommunerne til at se helhedsorienteret på turismeudvikling og i langt, langt, langt højere grad arbejde på TVÆRS af Planafdeling, Erhvervsafdeling og Turistkontor – og også meget gerne Kulturforvaltningen og Brandingsekretariatet hvis man har sådan ét.

Jeg har just læst i Regeringens turismeudspil, at der er en afrapportering på vej på Naturstyrelsens hjemmeside ang. muligheder i kommunernes planlægning og samspil med turismeudviklingen.

Lad os komme i sving! 🙂

Johanne

P.S. Mange tak for de mange subscribtions – det er en ren fryd for en blogger – og jeg bliver helt glad!

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *