Røde alarmer i dansk turisme!

SÅ har vi fået syn for sagen!

Det Nationale Turismeforum har netop idag udgivet deres første årlige Statusrapport for dansk turisme.

Ja, der er vækst i overnatningstal de sidste par år. Herligt.

Ja, vi har mange dygtige virksomheder i dansk turisme.

MEN vi har MASSER AT ARBEJDE PÅ for at komme til at tjene flere penge, sikre arbejdspladser og penge til vores samfund.

TO AFGØRENDE PARAMETRE FOR VÆKST I DANSK TURISME

Der er to ting med i Statusrapporten, som jeg er særligt glad for at finde, da der i tal bekræftes en gængs opfattelse af, at der er brug for MERE FORRETNINGSUDVIKLING på baggrund af innovation fra et turismeerhverv, der skal blive endnu mere forretningsorienteret, FÅ KUNDEN ENDNU MERE I CENTRUM og blive dygtigere til at drive virksomhed.

1) KAPACITETEN ER FOR LILLE

Det ene er, at der forventes en vækst i overnatninger i Danmark frem til 2025 på 2,6 % om året, hvilket vil sige en samlet vækst på 15,3 mio. overnatninger.

FAKTUM er i følge statusanalysen, at med den nuværende vækst i kapacitet inden for feriehuse, feriecentre, hoteller og campingpladser kan man ikke realisere vækstpotentialet.

Av for den!

2) FOR LIDT OPFINDSOMME VIRKSOMHEDSEJERE

Det andet er, at turismeerhvervet er mindre dygtige til produkt- og procesinnovation end andre erhverv.

Andel af innovationsaktiviteter i danske virksomheder fordelt på turisme og andre erhverv, 2013 - fra analysen "Det Nationale Turismeforum - Statusanalyse af turismens udvikling og konkurrenceevne. Marts 2013

Det Nationale Turismeforum – Statusanalyse af turismens udvikling og konkurrenceevne. Marts 2013, side 58.

Scheisse! Hvis jeg må sige det lige ud.

Det betyder, at vi ikke er opfindsomme nok, ikke får lavet produkter og services, kunderne gider købe, og dermed ikke sikrer nødvendig merindtjening til at kunne mobilisere flere midler til innovation – og få gang i en god forretningsudviklingsspiral.

Kun 41 % gennemførte innovationsaktiviter i 2013. Jeg må blot sige, at danske turismevirksomheder og destinationer hele tiden skal forny sig, udvikle på produkter og services. Alt i alt være SUPER KONKURRENCEDYGITGE, hvorfor det tal bare SKAL VÆRE HØJERE!

Og så scorer vi over én kam lavt på, om vores gæster synes de for nok kvalitet for de penge, de lægger hos os.

DET ER BARE IKKE GODT NOK

Selvfølgelig skal vi have mere tilfredse kunder. ELLERS KOMMER DE IKKE IGEN. OG ELLERS ANBEFALER DE IKKE VORES PRODUKTER TIL ANDRE.

De to ting kræver en MARKEDSDREVET strategi, fokuseret arbejde og koordinering – som kun kan gå for langsomt!

Jeg venter med forventning venter på handlingsplaner, der imødegår udfordringerne og sikrer væksten.

Statusanalysen kan læses i sin fulde længde her.

Kh.

Johanne

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *