Revision af alle uddannelser?

Jeg tror desværre, at der er behov for at få revideret SAMTLIGE uddannelser, der uddanner kandidater til oplevelsesøkonomien, herunder turisme.

Mere fokus på forretning og økonomi

Jeg tror, at for at begrebet oplevelsesøkonomi kan blive ved med at have TYNGDE og give mening, så skal der justeres i vores uddannelser. Der bør som minimum være ét fag i forretningsudvikling, økonomi og finansiering, som klæder kandidaterne på til at tænke i business, så de BÅDE er skarpe til at tænke i oplevelsesdesign, markedsføring, og alle de gode ting, de uddannes i, MEN OGSÅ i hvordan der tjenes penge på oplevelser og laves rentable forretningsmodeller i vores virksomheder, attraktioner og forretningsmæssig sammenhængskraft på en destination.

Passer uddannelserne til markedet?

Jeg har på et tidspunkt kikket turismeuddannelser og oplevelsesøkonomiuddannelser i Danmark igennem. Se henvisning til nogle af dem her. Og jeg bliver NØDT TIL at stille spørgsmålstegn ved, om studieindholdet er tilpasset den hårde konkurrencesituation, der er på markedet for oplevelser og turisme. Det marked som aftagerne af kandidaterne skal (over)leve af.

Konkurrencen betyder:

1) Kandidaten skal have en forståelse for, hvad der kan TJENES PENGE PÅ, for at pumperne fungerer.

2) Kandidaten skal kunne oversætte den merværdi oplevelser giver i forskellige sammenhænge til hardcore FORRETNINGSSPROG.

RETURN OF INVESTMENT

Jeg talte tidligere på året med ON – Oplevelsesøkonomisk Netværk, bestående af nuværende og tidligere studerende på Kandidatuddannelsen i Oplevelsesøkonomi på Århus Universitet. Og frustrationen sitrede i lokalet – hvordan får vi fortalt erhvervslivet, hvad det er vi kan? Hvordan kan man måle effekterne af oplevelser? Hvordan måler man en oplevelse? En af dem fortalte, at det vigtigste begreb, han havde manglet at lære på studiet var, RETURN OF INVESTMENT – hvad får virksomheder ud af at tænke i oplevelser i deres forretningsudvikling.

Mere kant og profil

Uddannelser, der har “økonomi” i navnet, bør i min verden tilbyde undervisning i hardcore forretningsmodeller, forretningsudvikling og økonomi. Som de er nu, fremstår uddannelserne meget bløde og fluffy og hvad-skal-vi-så-bruge-sådan-en-kandidat-til…Ja undskyld – det er ikke for at gøre nogen kede af det…men jeg ser blot et behov for en skærpning af indhold, kompetencer og profil. Dansk oplevelsesøkonomi kommer ikke videre, hvis vi klapper hinanden på skulderen hele tiden…vi skal også hele tiden tænke på, hvordan vi bliver bedre.

Johanne

 

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *