Når teknologi laver oplevelser

Det rykker virkeligt på sig inden for tekonologibaserede eller -understøttede oplevelser. Det du især skal huske på, lige meget om du er et luftfartsselskab, museum, turistbureau, attraktion og jeg kunne blive ved (!) – så skal du huske på RULE NO. 1, når du tænker i at designe oplevelser, der involverer noget teknologi.

RULE NO. 1 er, at det ikke er selve teknologien, du skal regne med at høste gæstens anerkendelse på. Der skal RIGTIGT MEGET til at imponere folk nu om stunder. Og især børn og unge, der vokser op i digitaliseringens tidsalder. Nej, det er stadigt indholdet i oplevelsen, der skal “ryste og røre”. Teknologien er oftest “blot” et redskab til at få designet en særlig oplevelse.

Frontrunners

Jeg synes, vi i Danmark har et par rigtigt spændende FRONTRUNNERE, når det kommer til at udvikle teknologi, der understøtter og formidler oplevelser på en ny måde. Det er CAVI, der kan nogle seje ting inden for visualisering. Og Alexandrainstituttet, der arbejder med “pervasive computing – indlejret og kommunikerende it i produkter og omgivelser”, og som har lavet nogle projekter med perspektiv i inden for oplevelsesøkonomi.

Jeg har fornyligt hilst på nogle kreative iværksættere fra Bunker43, som har udviklet et oplevelsesdesign, der understøtter kulturarvsformidling på Bangsbo Museum i Nordjylland. Jeg spurgte Bunker43, om de ville lave en lille video om deres produkt – se den her – klik på billedet:

 

Bunker43 skriver her lidt om deres produkt på Bangsbo:

“Mht. produktet har vi lavet alt selv. Skrevet historier, speaks, optaget speaks i studie med en voiceactor, fundet skuespillere som passede ind i rollen som Viktor Johansen, optaget Viktor i studie med blue og greenscreen (for senere digitalt at kunne skifte baggrund og bord ud med andre ting), lavet alle sensorsystemer, knapper, motorstyringssystemer, lysstyring, højttalersystemer (til 20 forskellige individuelle højttalere!), bagvedlæggende styresystemer, kontrolsystem til personalet så de kan ændre oplevelsen (hvis nu nogen vil stoppe oplevelsen, fordi den er for uhyggelig osv.) Vi har lavet alt grafik og animationer selv. Lydeffekter har vi også lavet selv.

Mht. etik har vi taget højde for folks alder. De indtaster deres alder i starten og spillet ændrer sig efter denne faktor. Det vil sige, der er mere lys (mindre uhygge) hvis det er en 12-årig i forhold til en 18-årig.

Ved langt de fleste løsninger har vi opfundet ting selv, da der ikke eksisterede løsninger i forvejen – som fx ved lydsystemet som skulle flytte forskellige lyde af fly og tyske soldater osv. rundt i bunkerne på bestemte tidspunkter. Vi har derfor skabt et meget omfattende system, som vi ikke har set andre steder.”

RULE NO. 2

Jeg synes faktisk også, der er en RULE NO. 2 — gør det ordentligt og gennemtænkt med fokus på gæsten/brugeren, hvis du kaster dig ud i teknologibaserede oplevelsesdesigns.

Tag et kik indad: Er du klædt på til at følge trenden?

Johanne

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *