Oplevelsesbaseret forretningsudvikling (P.S. Husk CKO-pulje)

Oplevelsesbaseret forretningsudvikling. Det er VIRKELIGT VIGTIGT. Især at blive meget bedre til – lige meget om du er erhvervsvirksomhed og ikke lige synes, at du hører under turismebranchen, eller underholdningsindustri eller attraktion eller museum eller serviceindustri – hvor du er helt bevidst om, at du lever af at give og formidle andre en god oplevelse… ALLE brancher har gavn af at …

Har du åbent når dine gæster/kunder har tid?

Jeg har lige været ude i oplevelsesøkonomien – turist i den danske sommer – på godt og ondt! Er du helt sikker på, at du som butik/museum/café/turistkontor/etc. har åbent, når der er nogle, der vil dig? Hvilke afvejninger gør du dig, om du skal have åbent eller ej? Åbningstider Hvor er det desværre slående, at der er en stykke vej …

To puljer du bare må holde øje med!

…især hvis du arbejder eller er interesseret i turisme (langs vores kyster + Limfjorden), kulturarv, udvikling af kompetencer, målgrupper og yderområder. Vi snakker her om to nye puljer, koordineret mellem Realdania og Erhvervs- og Byggestyrelsen, der til sammen bliver til ca. 250 mill. kr over 5-6 år. Det er immervæk en klat penge. Og hvor er det bare godt! Jeg glædes. …

Sandheder i dansk turisme?

Prognoserne er nådesløse. NÅDESLØSE. David Scowsill fra WTTC slyngede den ene efter den anden foruroligende og øjenåbende powerpoint mod os sidste mandag på Turismens Vækstkonference. Kina og BRIK-landene drøner derudaf. Vores vækstrater ligger langt under verdensgennemsnittet og vores naboer. Vi skal ikke regne med markedsudvikling, stigning i gæstetal eller noget som helst, med mindre der sker en opgradering af dansk turisme på rigtigt …

Kan du måle en oplevelse?

Det er nok noget af det, der er en af oplevelsesøkonomiens HÅRDESTE udfordringer – at måle sig selv økonomisk. En gordisk knude. Hvor kunne det bare være herligt, hvis der var en model med et regnestykke – et styks oplevelse af den og den art giver x-antal kroner på virksomhedens bundlinie, i kommunens store husholdningskasse, hos kulturinstitutionen, eventsekretariatet og så videre …

KISS – Keep It Simple Stupied – når du laver App’s

Jeg var til en interessant konference Media-on-the-Move i dag! Hold nu op hvor går udviklingen stærk inden for APPLIKATIONER til mobiltelefoner. Oplægholdernes budskab var det samme: “Dette er kun begyndelsen!”. “Mobilen vil komme til at drive det meste”. Det kan godt være, at folk bruger deres bærbare og PC meget, men det bliver mobilen, der er indgangsvinklen TIL ALT. Og den …

APP’s er kommet for at blive!

APP – short for Application. And short for Appreciated – – fristes jeg til at sige! Jeg sætter pris på App’s og alle de informationsmuligheder de giver – det sætter skub i oplevelsesøkonomien.  App’s skal opleves for virkeligt at få øjnene op for PERSPEKTIVERNE i dem. Det er så målrettet en information, de kan give. Det er tilgængelig information. Det er information du …

Overdreven oplevelsesøkonomi?

Kan oplevelsesøkonomi være overdrevet? Ja, det må man sige!  – Men ofte er det overdrevne (= det uventede på den fede måde?) det, der vækker nysgerrigheden. Det overdrevne er det pirrende element, der gør, at vi bare MÅ se med. Oplevelsen er så stærk og tiltrækkende, at vi på en eller anden måde, på et eller andet tidspunkt, bruger nogle pengene på den …

Hvordan tager du din gæst/publikum/turist/kunde i hånden?

Hvor serviceminded er du og dine kolleger? Hvordan SIKRER du, at din gæst føler sig set og taget godt imod? Jeg vil idag gerne slå et slag for det gode værtsskab! Og det er ikke noget, der er forbeholdt turisterhvervet eller noget der først skal foregå, når gæsten står foran dig – det handler om at være der for gæsten både før, under …

To Be or Not to Be – on facebook – That’s the Question!

Jeg er fristet til at konstatere, at hvis du ikke har en profil på facebook – ja, så eksisterer du nærmest ikke. Snart heller ikke, hvis du er turismevirksomhed, attraktion, museum, eller lignende. Et kraftigt medie De sociale medier er KRAFTIGE medier – de giver folk mulighed for (helt ublu) at ytre og skabe meninger og give udtryk for forventninger, behov og skuffelser. Og så …