Millimeter-demokrati i dansk turisme?

Jeg har to gange inden for den sidste uge – uafhængigt af hinanden og hos vidt forskellige organisationer i hver sin ende af landet – hørt ordet “millimeter-demokrati” om måden turistfremmesystemet i Danmark fungerer på. Tankevækkende. Personerne, jeg talte med, oplever, at udvikling inden for dansk turisme bremses af, at der bliver gået i små sko i kommunerne og “hvis naboen får, så skal vi også ha'”. Der er behov for større tanker. Og tid for lidt selvransagelse.

Alle vil have fat i de turister, der er – og meget gerne flere til. Men har alle noget, som turisterne vil have? Og noget som turisterne ikke kan finde bedre, billigere og mere bevægende andre steder – i Danmark eller ude i den store verden? Og er alle gode til at lave gennemtænkte turistprodukter og positionere dem på en gennemslagskraftig måde?

Et paradigmeskift?

Jeg følger med interesse Mandag Morgens artikelrække “Destination Danmark” om udfordringerne og potentialerne i dansk turisme. Især udfordringerne – de er STORE! Det er alle enige om. De hårde fakta er nådesløse. Se fx Økonomi- og Erhvervsministeriets debatoplæg  fra februar 2011 og publikationen “Problemet i dansk turisme”.

Hvordan kan vi komme omkring nogle af udfordringerne? Jeg aner konturerne af et paradigme-skift rundt omkring: Erhvervet skal i langt højere grad involveres og være aktive i den strategiske destinationsudvikling for at sikre drivkraft, INVESTERINGER og reel indsigt i

1) hvad der betyder noget for turisten for at de i det hele taget kommer.

2) hvad de gerne vil have når de er her.

3) og hvad der skal til for at de kommer igen – eller taler så varmt om deres ophold til naboen, så vedkommende også vælger at pakke tasken og drage afsted.

Der er interessante eksempler på erhvervspartnerskaber inden for erhvervsturisme i Danmark fx MICE i Nordsjælland og Inspiring Denmark hos Syddansk Turisme. Men så stopper det – groft sagt – også ved det. Desværre…

Hvordan kan vi stimulere erhvervspartnerskaber inden for ferieturismen?

Johanne

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *