KISS – Keep It Simple Stupied – når du laver App’s

Jeg var til en interessant konference Media-on-the-Move i dag! Hold nu op hvor går udviklingen stærk inden for APPLIKATIONER til mobiltelefoner. Oplægholdernes budskab var det samme: “Dette er kun begyndelsen!”. “Mobilen vil komme til at drive det meste”. Det kan godt være, at folk bruger deres bærbare og PC meget, men det bliver mobilen, der er indgangsvinklen TIL ALT.

Og den man inden for 2 år nok vil komme til at bruge i stedet for dankortet i den form, vi kender det idag. Åh, jo. Hold godt fast! For udviklingen er RIVENDE. Og det er om at lade sig rive med – på den gode måde, selvfølgelig. Ikke hovedkulds. Men hvor de gode muligheder for at få fat på sin gæst/kunde/bruger på en effektiv måde og med de rigtige informationer bliver grebet. Og hvor nye forretningsmodeller spirer frem.

Tallene er iøjnefaldende

80 % af alle solgte mobiltelefoner i DK er smartphones. Der sælges ca. 270 mill. smartphones i verden pr. år – og flere smartphones end pc’ere!

Jeg noterede mig en række gode råd:

KISS – Keep It Simple Stupied…

… var den unge Christian Birchs meget overbevisende råd. Det drøner derudaf for han og makkeren med deres eTilbudsavis-app. Hold dine app’s simple – det virker!

Undervurder ikke lavpraktiske forhold…

… som Uffe Westerberg fra Rold Skov Natur- og Kulturcenter gjorde opmærksom på i deres arbejde for en app til turister i Rold Skov – der er mange træer, som tager signalet. Det giver udfordringer.

Og undervurder ikke forarbejdet…

…sæt mål, succeskriterier, lav markedsanalyse og kravspecifikation.

Men der hvor jeg synes, de diverse oplægsholdere gik lidt let hen over det, er hvor vigtigt, det er at kende sin bruger godt – INDEN app’en designes. Jeg vil mene at brugerstudier, observationer og deciderede analyser kun vil være med til at styrke design og klarlægge, hvad det er for nogle behov, app’en egentlig skal imødegå. Og så derefter skal man til stadighed tilpasse app’en ud fra feedback fra brugerne (det vil de nemlig rigtig gerne give – bare sørg for at give dem muligheden på facebook o.lign.)

Johanne

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *