Hvor kommer du fra?

Der er masser af besøgende - men hvor mon de har været henne før de tog på shopping?

Turisters mobilitet

Jeg fandt mig selv næsten hoppende op og ned af fryd og sikkert med røde æblekinder og skinnende, forventningsfulde øjne. “Jamen, hvor er det spændende!”, næsten skreg jeg ind i hovedet på min stakkels kollega Simon, der godt nok kender til min entusiasme i tide og utide, når jeg støder på noget spændende i mit arbejde, da han sidder blot tre meter fra mig på kontoret – men som nok lige måtte sunde sig lidt efter optrinnet. Så ivrig blev jeg.

Ny viden

Forestil dig muligheden for at kunne få viden om, hvor dine gæster/kunder/turister kommer fra – UDEN at skulle bruge ressourcer på at spørge dem. At få kortlagt hvilken vej de tager hen til dig. Hvilke geografiske områder du så at sige trækker dine kunder fra. At vide om de primært kommer fra færgen eller campingpladsen 20 km væk eller først har besøgt en attraktion eller været i handelsbyen eller…

Det gør en forskel

at have sådan en viden fordi det bliver tydeligere

1) hvor det kan give mening at markedsføre

2) hvilke frugtbare muligheder du har for at lave samarbejde med andre fx attraktioner, cityforeninger, hoteller, m.fl.

Teknikken

Det hele handler om at foretage målinger ved at opsætte målestationer på strategiske steder. Stationerne fanger og identificerer elektronisk udstyr som mobiltelefoner, navigationsudstyr, headsets mv. Efterfølgende kan man finde frem til, hvordan det registrerede udstyr har bevæget sig.

FRIIS

Det er mine kolleger Simon, Jonas og de andre ved at have godt styr på. Og der er allerede interessante erfaringer fra indkøbscentret FRIIS i Aalborg. Her har Jens fundet ud af, hvordan folk, der parkerer i centrets p-kælder, bruger resten af centret, eller om de blot parkerer og derefter går direkte ud i byen.

Og teknik-kollegerne lover mig, at det ikke er dyrt over hovedet.

Nu drømmer jeg om, at der er nogle beslutningstagere ude i Danmark, der siger: “Ja, da! Den viden skal vi kvalificere vores forretnings- og/eller turismeudvikling med!”

Johanne

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *