APP’s er kommet for at blive!

Print-screen af Friluftsrådets hjemmeside

APP – short for Application. And short for Appreciated – – fristes jeg til at sige! Jeg sætter pris på App’s og alle de informationsmuligheder de giver – det sætter skub i oplevelsesøkonomien.  App’s skal opleves for virkeligt at få øjnene op for PERSPEKTIVERNE i dem.

Det er så målrettet en information, de kan give. Det er tilgængelig information. Det er information du har ved hånden – på mobilen – som du jo har med dig OVER ALT. Vi snakker FREMTIDENS målrettede informationssøgningsredskab – som du selv vælger til.

Tag gæsten i hånden

Jeg har tidligere på bloggen talt om “at tage gæsten i hånden”. En veldesignet app synes jeg virkeligt tager gæsten i hånden.

Jeg har lige downloadet en app fra visitdublin til min android-mobil. Hvis jeg søger på et hotel, får jeg at vide, hvor langt der er til de forskellige hoteller og attraktioner ved hjælp af gps’en i min mobil – ok, nu var der så lige 1011 km ud fra min nuværende position, men hvis jeg stod midt i Dublin, ville det da være en rar information at have ved hånden.

Og så kan apps indeholde stærke midler til at få mig til at tage afsted: Videoer hvor lokale fortæller om lokale særpræg, must-experiences og meget mere. Det har jeg oplevet på Aloha Hawaii App’en.

Supplement til almindelig turistinformation

Jeg kan være bekymret for, at for eksempel stationære turistinformationsstandere altid har den ønskede virkning: Jeg kender i hvert fald selv til fornemmelsen af junior, der tuder, manden der lige skal tage mobilen, og jeg selv, der jonglerer med en is og i løbet af få sekunder opgiver at standse op og se informationsstanderen i sømmene for inspiration og information, jeg måske burde have. Med en app kan jeg finde informationer om destinationen, byen, museet, whatever, når jeg har LYST, og når jeg har TID.

Vi begynder også at røre på os i Danmark

dkapps.dk kan du finde en liste over danske apps. Topattraktioner har lige offentliggjort en app for 20 attraktioner rundt om i Danmark – lige fra forlystelsesparker til zoos til museer. Filmfestivalen CHP PIX har også lige lavet en app til dette års program. Og der findes en dansk app over landets campingpladser.

Friluftsrådet har været fremsynet og lavet en app over naturperler rundt om i Danmark.

Nu venter jeg bare på, at andre danske kulturinstitutioner, teatre, museer, biografer, destinationsselskaber med flere får lavet gennemtænkte apps og kommer med på beatet….det er der efter min bedste overbevisning et marked for. Og der er mulighed for at sammentænke markedsføring og slå kræfterne sammen og nå specifkke segmenter.

Jeg håber også, at der kommer flere brugerstudier af, hvordan folk egentlig bruger apps, og hvilken værdi de har i folks valg af køb, besøg, etc.

Vær opfindsom, opdater altid din app og kend din bruger godt…

…synes jeg er vigtigt. En god app understøtter både før-under- og efter oplevelsen, som jeg tidligere har skrevet om. Der er krav om at være opfindsom + kende sin bruger godt (hvad er relevant information for dem, hvad tænder dem, hvordan sikres brugervenligheden, hvordan når vi ind i hjertekulen på dem (med hvilke kernebudskaber?), så de bruger app’en og tager afsted for at besøge os?

Sig gerne til hvis du er stødt på en god app på et tidspunkt. Den vil jeg gerne høre om.

Måske vi ses på konferencen Media-on-the-Move hvor temaet netop er mobile oplevelser i turismeindustrien…

Johanne

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *